ค้นหา
ทีวีออนไลน์
เว็บไซต์ในเครือ
เว็บไซต์บริการ

"ฝ่ายไทย" บอกอะไรกับทูตทหาร-สื่อต่างชาติ เหตุขัดแย้งไทย-กัมพูชา

การเมือง
14:36
1,175
"ฝ่ายไทย" บอกอะไรกับทูตทหาร-สื่อต่างชาติ เหตุขัดแย้งไทย-กัมพูชา
อ่านให้ฟัง
35:26อ่านข่าวให้ฟังโดย Botnoi Voice เว็บแอปพลิเคชันสำหรับสร้างเสียงจากข้อความด้วย AI (Text to Speech)
เปิดคำบรรยายฝ่ายไทยต่อคณะทูตทหาร - สื่อต่างประเทศชี้แจงสถานการณ์ความขัดแย้งตามแนวชายแดนไทย-กัมพูชา

วันนี้ (1 ส.ค.2568) เปิดคำบรรยายอย่างเป็นทางการของฝ่ายไทย ต่อคณะทูตทหาร และสื่อต่างประเทศ เพื่อชี้แจงสถานการณ์ความขัดแย้งตามแนวชายแดนไทย-กัมพูชา 

ทั้งนี้ การบรรยายครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อชี้แจงข้อเท็จจริงอย่างตรงไปตรงมาเกี่ยวกับเหตุการณ์ความขัดแย้งที่เกิดขึ้นตามแนวชายแดนไทย-กัมพูชา พร้อมทั้งนำเสนอ การดำเนินงานของกองทัพ ในการรักษาอธิปไตย และยึดมั่นในหลักกฎหมายระหว่างประเทศ และย้ำถึงความมุ่งมั่งของกองทัพที่จะแก้ปัญหา ด้วยทวิภาคีที่ไทย และกัมพูชามีอยู่ ด้วยความจริงใจและโดยสันติวิธีมาโดยตลอด โดยมีหัวข้อบรรยายสรุปสาระสำคัญ ดังนี้

1. ลำดับเหตุการณ์และข้อเท็จจริง

2. สถานการณ์ปัจจุบัน

3. การตอบโต้การบิดเบือนข้อมูลของฝ่ายกัมพูชา

1. ลำดับเหตุการณ์และข้อเท็จจริง

1.1 ลำดับเหตุการณ์

ตั้งแต่ต้นปี 2568 ฝ่ายกัมพูชาดำเนินการยั่วยุ เพื่อสร้างความตึงเครียด ด้วยกิจกรรมทางทหาร และพลเรือน โดยมีลำดับเหตุการณ์ที่สำคัญ ดังนี้

- 13 ก.พ.2568 การพานักท่องเที่ยวขึ้นมาร้องเพลงปลุกใจในพื้นที่ปราสาทตาเมือนธม

- 28 ก.พ.2568 การเผาศาลาตรีมุข ซึ่งเป็นสิ่งก่อสร้างเชิงสัญลักษณ์ด้านความร่วมมือระหว่างประเทศ ระหว่างไทย กัมพูชา และ สปป.ลาว

- ห้วงเดือน มี.ค.-เม.ย.2568 ทหารกัมพูชา ดัดแปลงภูมิประเทศบริเวณแนวชายแดน เพื่อวัตถุประสงค์ทางการทหารเช่น การเสริมความแข็งแรงของที่มั่น การปรับปรุงเส้นทาง และการขยายแนวเขตคูติดต่อเพิ่มเติมเข้ามาในเขตประเทศไทย

- ห้วงเดือน เม.ย.-พ.ค.2568 ฝ่ายกัมพูชาได้เคลื่อนย้ายกำลังพลเพิ่มเติม และอาวุธยุทโธปกรณ์เข้ามาประชิดชายแดนไทย-กัมพูชา เพิ่มมากขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ ตามที่มีหลักฐานการพิสูจน์

ทราบจากการวิเคราะห์ภาพถ่ายดาวเทียมของนักวิจัยชาวออสเตรเลีย ต่อมาฝ่ายกัมพูชาได้รุกล้ำเข้ามาในเขตแดนของไทย โดยเข้ามาขุดคูต่อ

- 28 พ.ค. กัมพูชาเริ่มเปิดฉากการยิง (Skirmish) ระหว่างหน่วยในพื้นที่ โดยฝ่ายไทยได้ตอบโต้เพื่อเป็นการป้องกันตัว บริเวณช่องบก กองทัพ และรัฐบาลไทยพยายามใช้แก้ไขปัญหาแบบทวิภาคี ซึ่งไม่เป็นผล

- ห้วงเดือน ก.ค.2568 ทหารกัมพูชา ได้รุกล้ำเข้ามาลักลอบวางทุ่นระเบิดสังหารบุคคลหลายพื้นที่ในเขตแดนไทย จนทำให้ทหารไทยที่ออก ลว. ได้รับบาดเจ็บสูญเสียขาจากทุ่นระเบิดสังหาร บุคคล PMN-2 ถึง 2 ครั้ง ทำให้เกิดการสูญเสีย ขาขาด 2 นาย และมีบางส่วนบาดเจ็บ ซึ่งเป็นการกระทำที่ฝ่าย กพช. จงใจละเมิดหลักมนุษยธรรมอย่างร้ายแรง อีกทั้งเป็นการจงใจละเมิดอนุสัญญาออตตาวาที่ทั้งไทย และกัมพูชาให้สัตยาบรรณ

นอกจากนั้น ในพื้นที่ดังกล่าวได้ดำเนินการเก็บกู้วัตถุระเบิด ภายใต้ความร่วมมือของนานาชาติ จนมีความปลอดภัยเป็นที่ประจักษ์แล้ว ในขณะเดียวกัน ฝ่ายกัมพูชาพยายามแสดงการยั่วยุ โดยส่งทหาร กัมพูชาทั้งในเครื่องแบบ และนอกเครื่องแบบแสดงเป็นพลเรือน

ตลอดจนจัดตั้งมวลชนชาว กัมพูชา จากกรุงพนมเปญและใกล้เคียงเข้ามาในพื้นที่ปราสาทตาควาย ปราสาทตาเมือน และพื้นที่อื่น ๆ ตามแนวชายแดน เพื่อจัดกิจกรรมทำคอนเทนต์แสดงออกในลักษณะยั่วยุนักท่องเที่ยวชาวไทย ประชาชนไทย และทหารไทย ในพื้นที่จนเกิดการกระทบกระทั่งมีความเสี่ยงที่จะเกิดการปะทะกันระหว่างคนไทย และคนกัมพูชาในพื้นที่ปราสาทต่าง ๆ

1.2 มาตรการควบคุมชายแดน และการเปิดฉากยิงของกัมพูชาภายหลังจากทหารไทยเหยียบทุ่นระเบิดสังหารบุคคล PMN-2 ได้รับบาดเจ็บสูญเสียขาอีกครั้งเป็นรายที่ 2 สถานการณ์มีแนวโน้มที่จะรุนแรงขึ้น อาจทำให้ประชาชนผู้บริสุทธิ์ได้รับอันตรายจากทุ่นระเบิดสังหารบุคคลดังกล่าว ฝ่ายไทยจึงได้ใช้มาตรการควบคุมชายแดนบริเวณปราสาทตามแนวชายแดนทั้งหมด ด้วยการล้อมรั้วลวดหนาม 24 ก.ค.2568 ทหารกัมพูชา เริ่มยิงใส่ทหารไทยที่ประจำ ณ ปราสาทตาเมือนธมก่อน โดยใช้ ปืนเล็กยาว, ปืน และ เครื่องยิงลูกระเบิด mortar จนนำไปสู่การปะทะกัน

จากนั้น ฝ่ายกัมพูชาได้ยกระดับเป็นการใช้กำลังรบ และอาวุธยิงสนับสนุน ปืนใหญ่ และจรวดหลายลำกล้อง BM-21 โจมตีฝ่ายไทยตลอดแนวชายแดน จงใจยิงเป้าหมายพลเรือน ซึ่งหากจากชายแดน เกือบ 10 กม. ถึง 30 กม.

- โรงพยาบาลพนมดงรัก จ.สุรินทร์

- ปั้มน้ำมัน PTT บ้านผือ อ.กันทรลักษ์ จ.ศรีสะเกษ

- ร้านค้าสะดวกซื้อ 7-11 บ้านผือ อ.กันทรลักษ์ จ.ศรีสะเกษ

- โรงเรียนในจังหวัดสุรินทร์ และ ศรีสะเกษ

- บ้านเรือนราษฎร เช่น หมู่บ้านกรวด บ้านกุดเชียง ในพื้นที่ จ.สุรินทร์, บุรีรัมย์, ศรีสะเกษ และอุบลราชธานี

ทำให้พลเรือนบาดเจ็บ 36 ราย เสียชีวิต 15 ราย ซึ่งผู้เสียชีวิต 1 ในนั้นเป็นเด็กอายุเพียง 8 ปี และมีราษฎรต้องอพยพจำนวนมากกว่า 150,000 คน

1.3 การตอบโต้ของฝ่ายไทยภายใต้กรอบกฎหมายระหว่างประเทศ

จากเหตุการณ์ดังกล่าวฝ่ายไทยได้ดำเนินการตอบโต้ ภายใต้หลักการแห่งการป้องกันตนเอง (Right of Self-Defense) ตามที่บัญญัติไว้ในกฎหมายระหว่างประเทศ โดยเฉพาะอย่างยิ่ง มาตรา 51 ของกฎบัตรสหประชาชาติ (Article 51 of the UN Charter) ซึ่งระบุว่า

ไม่มีบทบัญญัติใดในกฎบัตรนี้จะกระทบสิทธิของรัฐในการป้องกันตนเองโดยชอบด้วยกฎหมาย หากมีการโจมตีด้วยอาวุธเกิดขึ้นต่อรัฐนั้น

การตอบโต้ของฝ่ายไทยจึงเป็นการดำเนินการที่ชอบด้วยกฎหมาย และอยู่ภายใต้หลักความจำเป็นและความได้สัดส่วน (Necessity and Proportionality) โดยมีเป้าหมายเพียงเพื่อ ยับยั้งภัยคุกคาม ลดการสูญเสียของพลเรือน และรักษาเสถียรภาพของอธิปไตยแห่งชาติ ทั้งนี้ฝ่ายไทยมิได้มีเจตนาที่จะรุกรานหรือกระทำการใด ๆ ที่เกินขอบเขตการป้องกันตนเองจากการคุกคามโดยฝ่ายกัมพูชา

ทั้งนี้ ฝ่ายไทยทำการโจมตีเป้าหมายทางทหารเท่านั้น ในขณะที่ฝ่ายกัมพูชาใช้การโจมตีแบบ indiscriminate target ทำให้เกิดการสูญเสียทางพลเรือนของฝ่ายไทย

นอกจากนี้ที่ตั้งอาวุธยิงสนับสนุนในเขตชุมชนพลเรือน เสมือนเป็นใช้โล่มนุษย์ ซึ่งฝ่ายไทยไม่ตอบโต้ไปเป้าหมายดังกล่าวถือเป็นการเจตนาละเมิดกฎหมายมนุษยธรรมระหว่างประเทศและหลักสิทธิมนุษยชนอย่างร้ายแรงจนไม่สามารถให้อภัยได้ และไม่มีประเทศอารยธรรมใดในโลกที่ยอมรับการกระทำ ซึ่งไร้มนุษยธรรมในลักษณะดังกล่าว

2.สถานการณ์ปัจจุบัน กัมพูชายังคงดำเนินการทางทหาร

2.1 หลังจากมีการเจรจาข้อตกลงหยุดยิงที่มาเลเซีย เมื่อวันที่ 28 ก.ค.2568 แล้ว เวลาหลังเที่ยงคืน ฝ่ายกัมพูชาได้ละเมิดข้อตกลงการหยุดยิง ในพื้นที่ดังต่อไปนี้

(1) Chong Bok Area, Ubon Ratchathani Province

(2) Sam Tae Area, Si Sa Ket Province

(3) Pha Mor E Daeng, Si Sa Ket Province

(4) Phu Ma Khua/Khanmar Area, Si Sa Ket Province

(5) Phlan Yao Area, Si Sa Ket Province

(6) Ta Kwai Temple, Surin Province

ทั้งนี้ฝ่ายกัมพูชายังละเมิดข้อตกลงหยุดยิง จนถึงวันที่ 30 ก.ค.68 เวลา 05.10 รายละเอียดตามภาพฉาย

2.2 และเมื่อวันที่ 31 ก.ค. 68 ตรวจพบทหารกัมพูชาเพิ่มเติมกำลังในพื้นที่ตลอดแนวชายแดนไทย และการใช้อากาศยานไร้คนขับของฝ่ายกัมพูชา บินตรวจการณ์ในพื้นที่ตอนในของฝ่ายไทย อย่างมีนัยสำคัญ

3. การตอบโต้การบิดเบือนข้อมูล

กัมพูชากล่าวหาว่า

3.1 ไทยรุกรานกัมพูชา และละเมิดกติกาสหประชาชาติ อำนาจอธิปไตย และอาณาเขตรัฐ

ข้อเท็จจริง : ประเทศไทยเป็นรัฐสมาชิกสหประชาชาติที่เคารพในกฎบัตรสหประชาชาติอย่างเคร่งครัด รวมถึงหลักการไม่ใช้กำลังในการแก้ไขข้อพิพาทระหว่างประเทศ (Article 2(4) UN Charter)

• การปฏิบัติของฝ่ายไทยเป็น การป้องกันตนเองอย่างจำเป็นและได้สัดส่วน (necessity & proportionality) ตามสิทธิที่ระบุไว้ใน Article 51 ของกฎบัตรฯ หลังจากฝ่าย กพช. ใช้อาวุธโจมตีด่านทหาร ฝ่ายปกครอง และชุมชนไทยในหลายพื้นที่

• มีหลักฐานชัดเจนว่ากำลังฝ่ายกัมพูชาเคลื่อนกำลังเข้ามาในเขตแดนของไทยหลายครั้ง พร้อมใช้อาวุธโจมตี เป้าหมายของฝ่ายไทยโดยเฉพาะเป้าหมายพลเรือน เช่น โจมตีโรงพยาบาลพนมดงรัก ซึ่งห่างจากชายแดน เกือบ 10 กม., ปั้มน้ำมันบ้านผือ ที่หากจากชายแดน 30 กม.

3.2 การใช้ระเบิดเคมี

ข้อเท็จจริง : เป็นคำกล่าวหาที่ร้ายแรง และไร้มูลความจริงโดยสิ้นเชิง ประเทศไทยเป็นภาคีของอนุสัญญาว่าด้วยอาวุธเคมี (Chemical Weapons Convention - CWC) และปฏิบัติตามข้อกำหนดอย่างเคร่งครัด ไม่มีหน่วยใดในกองทัพไทยที่ใช้อาวุธเคมี ทั้งในแง่ยุทธวิธีหรือยุทธศาสตร์ การกล่าวหา เช่นนี้เข้าข่าย war propaganda และเป็นความพยายามบิดเบือนข้อเท็จจริงเพื่อใส่ร้าย

- กรณีภาพ “ระเบิดเคมี” ที่ฝ่ายกัมพูชาเผยแพร่ โดยรัฐบาลกัมพูชา แท้จริงคือภาพภารกิจการดับไฟป่าในรัฐแคลิฟอร์เนีย สหรัฐอเมริกา ปี 2022 ซึ่งสามารถดูภาพดังกล่าวได้ผ่านทางสื่อออนไลน์

3.3 ไทยใช้เครื่องบิน F-16 และอาวุธหนักจำนวนมาก

ข้อเท็จจริง : อาวุธทั้งหมดที่ใช้ในการตอบโต้ และมีความเหมาะสมตามสัดส่วน เป็นเพื่อสกัดการรุกล้ำของฝ่ายกัมพูชา และกระทำต่อเป้าหมายทางทหาร บริเวณแนวชายแดน ไม่ใช่การโจมตีเชิงรุก ฝ่ายกัมพูชาต่างหากที่วางกำลังและยิงอาวุธจากพื้นที่พลเรือน ใช้ชุมชนเป็น “โล่มนุษย์” ซึ่งเป็นการละเมิด International Humanitarians Laws อย่างร้ายแรง

3.4 ไทยใช้ระเบิด MK-84 ตกใส่บ้านเรือนของประชาชนกัมพูชาการออกมาแถลงของ นายเฮง รัตนา หัวหน้า CMAC ของกัมพูชา กล่าวหาว่าไทยเพิ่งทิ้งระเบิด MK-84 ลงในกัมพูชา มีลักษณะชัดเจนของการบิดเบือนข้อมูล โดยอ้างภาพเก่าและสร้างการเชื่อมโยงที่ไม่มีมูลความจริง

ฝ่ายไทยขอปฏิเสธข้อกล่าวหาของกัมพูชาอย่างสิ้นเชิง ซึ่งภาพวัตถุระเบิดที่กัมพูชาอ้างว่าเป็น MK-84 นั้น เป็นระเบิดเก่าจากยุคสงครามเวียดนาม และไม่เป็นไปตามหลักทางวิทยาศาสตร์

รายละเอียดตามภาพฉายทั้งนี้ไทยขอประณาม และให้กัมพูชาหยุดการกล่าวหาอันเป็นเท็จ เพื่อปลุกปั่นกระแสความเกลียดชัง และขอให้หันมาร่วมมือกับประเทศไทยและประชาคมระหว่างประเทศในการคลี่คลายสถานการณ์ชายแดนอย่างสันติ ผ่านการเจรจาและความร่วมมือที่ตรงไปตรงมา

ล่าสุด วันที่ 30 ก.ค.2568 ฝ่ายกัมพูชาเชิญคณะผู้ช่วยทูตทหารต่างประเทศ ประจำกัมพูชาไปตรวจ พื้นที่การรบห่างจากชายแดน 30 กม. แต่ฝ่ายกัมพูชากลับเปลี่ยนแผน พาคณะผู้ช่วยทูตทหารต่างประเทศ ประจำกัมพูชา ไปพื้นที่ช่องอานม้า ซึ่งเป็นพื้นที่การสู้รบ ยังมีความเสี่ยงต่ออันตราย

สรุป

กองทัพขอเน้นย้ำว่า การปะทะระหว่างไทย กับกัมพูชานั้น ฝ่ายกัมพูชาเป็นผู้เริ่มยิงก่อนโดยอาวุธระยะไกลยิงต่อ เป้าหมายพลเรือน และทำให้เกิดความเสียต่อชีวิตและทรัพย์สินหายของพลเรือนที่ยอมรับไม่ได้ ทั้งนี้ หลังจากที่มีการเจรจาตกลงหยุดยิงแล้วแต่ ฝ่ายกัมพูชายังละเมิดข้อตกลงหยุดยิงอย่างต่อเนื่อง ยิ่งไปกว่านั้น กัมพูชา เผยแพร่ข้อมูลข่าวสารบิดเบือนข้อมูลอย่างเป็นระบบ ขอให้ประชาคมระหว่างประเทศ ร่วมติดตามสถานการณ์ด้วยความเข้าใจ และร่วมกันผลักดันให้มีการเจรจาทวิภาคี เพื่อแก้ไขปัญหาด้วยสันติวิธี


Thank you.

Official Thai Army Statement to Military Attaché, Diplomats, Thai and Foreign Media.

Subject: Clarification on the Thai-Cambodian Border Conflict

Date: Friday, August 1%, 2025

Dear Members of the Diplomatic Corps, Military Attachés Corps to Thailand, Press, and Distinguished Guests,
On behalf of the Royal Thai Army, I extend my sincere gratitude to all of you for your attention and presence at today's official briefing.

This session aims to provide fact and explanation of the recent conflict along the Thai-Cambodian border. We will outline the actions taken by the Royal Thai Armed Forces to uphold national sovereignty in accordance with international law. Furthermore, we reaffirm our unwavering commitment to resolving this issue through bilateral mechanisms with Cambodia, guided by sincerity and peaceful means.

Topics of the briefing:

1. Sequence of Events & Facts

2. Current Situation

3. Cambodian Disinformation

1. Sequence of Events & Facts

1.1 Sequence of Events

Since the beginning of 2025, the Cambodian side has conducted provocative actions to create tensions through military and civilian activities, with the following key sequence of events:

- February 13, 2025: Bringing tourists to sing patriotic songs in the Ta Muen Thom temple area

- February 28, 2025: Burning of the Trimukh Pavilion, which is a symbolic structure representing international cooperation between Thailand, Cambodia, and Laos

- March to April 2025: Cambodian soldiers modified the terrain along the border area for military purposes such as strengthening fortifications, improving routes, and expand additional trench lines into Thai territory

- April to May 2025: The Cambodian side moved additional personnel and military equipment closer to the Thai-Cambodian border, significantly increasing their presence as evidenced by satellite imagery analysis by foreign researchers. Subsequently, the Cambodian side intruded into Thai territory by digging trenches May 28: Cambodia began open fire in skirmish between both units, with the Thai side responding in self-defense in the Chong Bok area. The Thai military and government attempted to resolve the problem through bilateral means, which was unsuccessful

- July 2025: Cambodian soldiers intruded and secretly planted anti-personnel mines in multiple areas within Thai territory, causing Thai soldiers on patrol to be injured and lose legs from PMN-2 anti-personnel mines on two occasions. This constituted a serious and deliberate violation of humanitarian principles by the Cambodian side, as well as an intentional violation of the Ottawa Convention that both Thailand and Cambodia have ratified. Additionally, before the incidents, there was the demining operation by Thai troops and safely cleared the area.

Meanwhile, the Cambodian side attempted provocative displays by sending Cambodian soldiers both in uniform and out of uniform posing as civilians, as well as organizing crowds of Cambodians from Phnom Penh and nearby areas to enter the Ta Kwai temple, Ta Muen temple, and other areas along the border to create content and engage in provocative behavior toward Thai tourists, Thai civilians, and Thai soldiers in the area, leading to confrontations with risks of clashes between Thai and Cambodian people in various temple areas.

1.2 Border Control Measures and Cambodia's Opening Fire

After Thai soldiers stepped on PMN-2 anti-personnel mines for the second time, the situation showed signs of escalating. This could endanger innocent civilians from such anti-personnel mines. The Thai side therefore implemented border control measures in all temple areas along the border by installing barbed wire fencing.
July 24, 2025: Cambodian soldiers began firing at Thai soldiers stationed at Ta Muen Thom temple first, using small arms, guns, and mortar grenade launchers, leading to clashes. Subsequently, the Cambodian side escalated to using combat forces and supporting weapons, artillery, and BM-21 multiple rocket launchers to attack the Thai side along the entire border, deliberately targeting civilian objectives located nearly 10 to 30 kilometers from the border as follows:

- Phanom Dong Rak Hospital, Surin Province

- PTT gas station at Ban Phue, Kantharalak District, Sisaket Province

- 7-Eleven convenience store at Ban Phue, Kantharalak District, Sisaket Province

- Schools in Surin and Sisaket provinces

- Civilian homes such as Ban Kruad village, Ban Kud Chiang in Surin, Buriram, Sisaket, and Ubon Ratchathani provinces

This resulted in 15 deaths and 36 injuries, with one of the deceased being only 8-year-old child, and more than 150,000 people requiring evacuation.

1.3 Thailand's Response Under the Framework of International Law From the aforementioned events, the Thai side has conducted retaliatory actions under the principle of the Right of Self-Defense as stipulated in international law, particularly Article 51 of the UN Charter, which states that "Nothing in the present Charter shall impair the inherent right of individual or collective self-defence if an armed attack occurs against a Member of the United Nations."

Thailand's response is therefore a lawful action conducted under the principles of Necessity and Proportionality, with the sole objectives of deterring threats, reducing civilian casualties, and maintaining national sovereignty stability.

Thailand has no intention to invade or take any actions beyond the scope of self-defense against threats from the Cambodian side.

Thailand has targeted only military objectives, while the Cambodian side has used indiscriminate targeting, resulting in civilian casualties on the Thai territory. Furthermore, positioned supporting weapons in civilian community areas, essentially using human shields, which Thailand refrained from targeting in response.

This constitutes a deliberate and serious violation of international humanitarian law and human rights principles that is unforgivable, and no civilized nation in the world would accept such inhumane actions.

2. Current Situation - Cambodia Continues Military Operations

2.1 After ceasefire agreement negotiations in Malaysia on July 28, 2025, after midnight, the Cambodian side violated the ceasefire agreement in the following

areas:

1. Chong Bok Area, Ubon Ratchathani Province

2. Sam Tae Area, Si Sa Ket Province

3. Pha Mor E Daeng, Si Sa Ket Province

4. Phu Ma Khua/Khanmar Area, Si Sa Ket Province

5. Phlan Yao Area, Si Sa Ket Province

6. Ta Kwai Temple, Surin Province The Cambodian side continued to violate the ceasefire agreement until July 30, 2025 at 0510 hours. Details as shown

2.2 On July 31, 2025, Cambodian soldiers were detected reinforcing their forces in areas along the entire Thai border, and the use of drones conducting surveillance at inner area of Thai territory in significant number

3. Cambodian Disinformation

Cambodia alleges that:

3.1 Thailand invaded Cambodia and violated UN principles, sovereignty, and territorial integrity ?

Facts: Thailand is a UN member state that strictly respects the UN Charter, including the principle of non-use of force in resolving international disputes (Article 2(4)

UN Charter).

* Thailand's actions constitute necessary and proportionate self-defense (necessity & proportionality) under the rights specified in Article 51 of the Charter, after the Cambodian side used weapons to attack Thai military posts, administrative areas, and Thai communities in multiple locations.

* There is clear evidence that Cambodian forces moved into Thai territory on multiple occasions and used weapons to attack Thai targets, particularly civilian targets, such as attacking Phanom Dong Rak Hospital, which is nearly 10 km from the border, and Ban Phue gas station, which is 30 km from the border.

3.2 Use of Chemical Explosives?

Facts: This is a serious and completely baseless allegation. Thailand is a party to the Chemical Weapons Convention (CWC) and strictly complies with its provisions. No unit in the Thai military uses chemical weapons, whether tactically or strategically. Such allegations constitute war propaganda and are an attempt to distort facts for defamation purposes.

- The case of the "chemical explosives" images disseminated by the Cambodian government are actually footage from wildfire suppression missions in California, United States in 2022, which can be viewed through online media.

3.3 Thailand uses F-16 aircraft and large quantities of heavy weapons ?

Facts: All weapons used in the response were appropriate and proportionate,
aimed at deterring Cambodian incursions and targeting military objectives along the border area. This was not an offensive attack.

It is the Cambodian side that deployed forces and fired weapons from civilian areas, using communities as "human shields," which constitutes a serious violation of International Humanitarian Laws.

3.4 Thailand used MK-84 bombs that fell on Cambodian civilian homes ?

The statement by Mr. Heng Ratana, head of Cambodia's CMAC, alleging that Thailand recently dropped MK-84 bombs in Cambodia, clearly bears the characteristics of disinformation by citing old images and creating false connections.

The Thai side completely rejects Cambodia's allegations. The images of explosive
ordnance that Cambodia claims to be MK-84 are actually old explosives from the Vietnam War era. This allegation is not consistent with scientific prove as show in the picture.

Thailand hereby condemns and calls on Cambodia to stop making false allegations aimed at inciting hatred, and requests that Cambodia cooperate with Thailand and the international community in peacefully resolving the border situation through straightforward negotiations and cooperation.

Most recently, on July 30, 2025, the Cambodian side invited the foreign military attachés stationed in Cambodia to inspect the combat area 30 km from the border. However, the Cambodian side changed plans to take the delegation to the Chong An Ma area, which is a combat zone that still poses safety risks.
Summary

The military emphasizes that in the clashes between Thailand and Cambodia, the Cambodian side fired first, using long-range weapons to target civilian objectives and causing unacceptable loss of life and property damage to civilians. Despite ceasefire agreement negotiations, the Cambodian side continues to violate the ceasefire agreement. Furthermore, Cambodia systematically disseminates distorted and false information.
We call upon the international community to monitor the situation with understanding and jointly push for bilateral negotiations to resolve the problem through peaceful means.

Thank you

อ่านข่าว : คณะทูตานุทูต-ผู้ช่วยทูตทหาร 23 ประเทศ ลงพื้นที่ชายแดนไทย-กัมพูชา 

ลำดับเหตุการณ์นำมาสู่การปะทะระหว่าง "ไทย-กัมพูชา"  

ทบ.ยอมรับคุมพื้นที่ "ปราสาทตาควาย" ไม่ได้ 100%